DGSE - Direction Generale de Securite Exterieur - Fransız Dış Güvenlik Genel Müdürlüğü.
Fransa savunma bakanlığı'na bağlı gizli istihbarat ve karşı istihbarat örgütü. Bir bölümü Napolyon döneminden, bir bölümü de ikinci dünya savaşı'nın özgür Fransa hareketi'nden kalma çeşitli örgütlerin tek yönetim altında birleştirilmesiyle 1947 yılında kurulmuştur.
Savunma Bakanlığına bağlanmıştır.
Bölümleri
İdari İşler Müdürlüğü
Operasyonlar Müdürlüğü
İstihbarat Müdürlüğü
Strateji Müdürlüğü
Teknik Müdürlük
Fransız gizli servisleri birleştirildi.. Fransa, terörle mücadele için iki gizli servisi birleştiriyor.Fransa Savunma Bakanı Michele Alliot-Marie, terörle mücadelede daha etkili önlemler alabilmek için iki iç istihbarat örgütünü birleştiriyor.
Le Figaro gazetesi, Savunma Bakanının genel istihbarat servisi (RG) ile karşı casusluk örgütünün (DST) birleştirileceğini yakında kamuoyuna duyuracağını ve yeni servisin "Merkezi İç İstihbarat Haberalma Örgütü" adını taşıyacağını yazdı.
Yeni örgütün ABD'deki Federal Soruşturma Bürosu (FBI) gibi çalışacağını kaydeden gazete, Cumhurbaşkanı Nicolas Sarkozy'nin şimdiki DST başkanını birleşmeden sonra yeni örgütün başına getireceğini bildirdi.
Fransa'nın dış istihbarat örgütü "DGSE" ise çalışmalarını eskisi gibi sürdürecek
kaynak:[Linkler Sadece Kayitli Üyelerimize Görünmektedir. Üye Olmak Için Tiklayin]
Fransız İstihbarat Birimi
Fransız İstihbaratı ve Eylem Coğrafyası
SDECE[11] nin ortaya çıktığı savaş sonrası dönemde, Fransa dünya çapında bir servise sahip değildi. Fakat kolonyal imparatorluk için çalışan bir servisi vardı. SDECE’nin temel amaçları, birinci olarak Almanya, ikinci olarak Hindoçin, daha sonra da Afrika ve bazı alanlarda ise Orta Doğu idi. Birkaç on yıl sonra, birbirini takip eden Hindoçin ve Cezayir dramlarından sonra, hedef büyük ölçüde Afrika olmuştur.
Fransa şu anda gerçekten Afrika`da güçlüdür[12]. Özellikle eski sömürgelerin batıya açılan ilk penceresi Fransa`dır. Kendi aralarında bir sorun olduğunda bunun çözümü için Fransa`ya başvururlar. Chirac’in Batı Afrika ülkeleri arasında çok etkin bir rolünün olduğu bilinmektedir. Bu etkileme gücünün arkasındaki en önemli etken ise istihbari faaliyetlerdir.
Fransız Gücü ve İstihbaratı Arasındaki Denge
Fransa’nın bugünkü durumu nedir? Ekonomik, askeri, politik menfaatleri ve ulusal bağımsızlık ile iradeci geleneksel bakış açısından bakıldığında, Fransa orta ölçekli bir güçtür[13]. Ancak, elbette ki bir dünya gücü. Bu bakış açısından hareketle, batılı dünya güçleri arasında, eğer General De Gaulle’ün cümlesini tekrar edersek, Fransa ABD’den sonra ikinci sırada yer almaktadır[14]. O zaman sorulması gereken soru şudur: Bu bağlamda, Fransa bu role uygun bir gizli faaliyet enstrümanına veya bir istihbarat aracına sahip midir?
Fransa’nın bugünkü durumu nedir? Ekonomik, askeri, politik menfaatleri ve ulusal bağımsızlık ile iradeci geleneksel bakış açısından bakıldığında, Fransa orta ölçekli bir güçtür[13]. Ancak, elbette ki bir dünya gücü. Bu bakış açısından hareketle, batılı dünya güçleri arasında, eğer General De Gaulle’ün cümlesini tekrar edersek, Fransa ABD’den sonra ikinci sırada yer almaktadır[14]. O zaman sorulması gereken soru şudur: Bu bağlamda, Fransa bu role uygun bir gizli faaliyet enstrümanına veya bir istihbarat aracına sahip midir? Üniversitede Fransa`nın uluslararası arenadaki güç yansımaları konusunda, Doç. Dr. Chaineau`nun analizleri ilginçtir. Chaineau`ya göre dünyada global anlamda askeri güce sahip olmanın en önemli göstergesi nükleer güç ve uçak gemileridir. Bir devletin global güç unsuru olduğunu iddia edebilmesi için en az iki savaş gemisine sahip olması gerekmektedir. Böylece mobil olarak dünyanın her yerine müdahale edebilme olanağı olacaktır. Dünyada bu niteliklere sahip 5 devlet vardır. Bunlar ABD, Rusya, Cin , İngiltere ve Fransa`dır. Bir istihbarat servisinin gücü politik gücün kendisine verdiği önem ve devletin uluslararası arenadaki gücüyle doğru orantılıdır. Güçlü olmayan bir ülkenin, çok güçlü bir istihbarat servisine sahip olması gerekmez.
Başka bir bakış açısıyla, çok güçlü bir istihbarat servisine sahip olabilirsiniz. Fakat istihbarat faaliyetlerini karar destek unsuru olarak tanımladığınızda, bu istihbarat üzerine inşa edeceğiniz kararları hayata geçirecek kadar hem ekonomik hem de askeri güce sahip olmanız gerekmektedir.
Başka bir bakış açısıyla, çok güçlü bir istihbarat servisine sahip olabilirsiniz. Fakat istihbarat faaliyetlerini karar destek unsuru olarak tanımladığınızda, bu istihbarat üzerine inşa edeceğiniz kararları hayata geçirecek kadar hem ekonomik hem de askeri güce sahip olmanız gerekmektedir.
Örneğin dört günde Irak’ın içlerine doğru ilerlemek için 18 000 asker ile zırhlı birliklerin sadece günlük olarak 1,5 milyon litre yakıt ve ve 810 000 litre suya ihtiyacı vardır[15]. Bu olayın ekonomik yönüdür sadece. Diğer taraftan, Fransa’nın sahip olduğu en modern Uçak Gemisi Charle De Gaule’dur. Ancak 13 adet Uçak gemisi olan ABD’nin uçak gemileriyle karşılaştırdığınızda çok ufak kalır. Üstelik savunma alanında ABD’nin ayırdığı bütçe ile Fransa’nınkini karşılaştıramazsınız. ABD Dünya bütününde savunma alanında yapılan tüm harcamaların % 40’i ABD tarafından yapılmaktadır[16].
Paris, her seferinde Fransa’nın bölgesel ve global düzeyde bir güç olduğunu söylemeye devam eden “Büyüklük” tutumu içindeki De Gaulle taraftarlarına bağlı kalmaktadır. Fransa’nın büyük bir güç olduğu yönündeki varsayımlarla, Fransa’nın zayıflıkları arasındaki uçurum DGSE’nün marjinalleşmesine katkıda bulunmaktadır. İki dünya savaşı öncesi haleflerinde olduğu gibi, yarının Fransız yöneticileri de ülkenin kapasitesini aşan politikalar yaparken, istihbarat tarafından oluşturulan realist değerlendirmelerin demoralize eden hatta ümitsizliğe götüren etkilerinden hiç şüphesiz kaçınmaya çalışmaktadırlar[17]
Paris, her seferinde Fransa’nın bölgesel ve global düzeyde bir güç olduğunu söylemeye devam eden “Büyüklük” tutumu içindeki De Gaulle taraftarlarına bağlı kalmaktadır. Fransa’nın büyük bir güç olduğu yönündeki varsayımlarla, Fransa’nın zayıflıkları arasındaki uçurum DGSE’nün marjinalleşmesine katkıda bulunmaktadır. İki dünya savaşı öncesi haleflerinde olduğu gibi, yarının Fransız yöneticileri de ülkenin kapasitesini aşan politikalar yaparken, istihbarat tarafından oluşturulan realist değerlendirmelerin demoralize eden hatta ümitsizliğe götüren etkilerinden hiç şüphesiz kaçınmaya çalışmaktadırlar[17].Yani ikinci sınıf bir biletle, birinci sınıf bir mevkide yolculuk etmek isteyen Fransızlar, istihbarat örgütlenmelerini kendi reel güçlerinin üstündeki bir anlayışa göre yapılandırmak istemişlerdir. Bazı yazarlar bunu şiddetli bir şekilde eleştirmektedirler. Bu yazarlara göre, bir devletin istihbarat örgütlenmesi, o devletin gücüyle orantılı olmalıdır. Aksi taktirde başarısızlık kaçınılmaz olur...
Dış bakış açısını yansıtan yazarların, devletin kutsal alanlarından biri olan general De Gaulle`ün, izlediği istihbarat politikaları açısından eleştirmeleri, hatta istihbaratın politize edilmesindeki en büyük sorumlu olarak, de Gaulle`ü göstermeleri ilginçtir. Çünkü bu eleştiri bizzat eski istihbarat şefinin davetlisi olarak gelen bir şahıs tarafından kamuoyuna açık olarak gerçekleştirilmektedir. Muhtemelen, mevcut üst düzey istihbarat yönetiminin bu konuda suskun kalması bu tespite katıldığının göstergesi olarak değerlendirilebilir. Bilimsel araştırmalarda kutsallık perdesinin kaldırılması yeni gelişmelere ve açılımlara olanak vermektedir. Kazanan ise kurum, devlet ve ulus olmaktadır.
Dış bakış açısını yansıtan yazarların, devletin kutsal alanlarından biri olan general De Gaulle`ün, izlediği istihbarat politikaları açısından eleştirmeleri, hatta istihbaratın politize edilmesindeki en büyük sorumlu olarak, de Gaulle`ü göstermeleri ilginçtir. Çünkü bu eleştiri bizzat eski istihbarat şefinin davetlisi olarak gelen bir şahıs tarafından kamuoyuna açık olarak gerçekleştirilmektedir. Muhtemelen, mevcut üst düzey istihbarat yönetiminin bu konuda suskun kalması bu tespite katıldığının göstergesi olarak değerlendirilebilir. Bilimsel araştırmalarda kutsallık perdesinin kaldırılması yeni gelişmelere ve açılımlara olanak vermektedir. Kazanan ise kurum, devlet ve ulus olmaktadır.